Rekrytointikulut muodostuvat suorista kustannuksista kuten työpaikkailmoituksista ja epäsuorista kuluista kuten esihenkilöiden työajasta. Kokonaiskustannukset voivat nousta helposti tuhansiin euroihin yhtä rekrytointia kohden. Tarkka laskenta auttaa budjetoimaan henkilöstökulut realistisesti ja tekemään kustannustehokkaita päätöksiä rekrytointiprosessissa.
Mitä rekrytointikuluihin kuuluu ja miksi ne pitää laskea?
Rekrytointikulut jakautuvat suoriin ja epäsuoriin kustannuksiin, jotka yhdessä muodostavat uuden työntekijän todellisen hankintahinnan. Suorat kulut ovat helposti mitattavia, kuten työpaikkailmoitusten maksut ja rekrytointipalvelut. Epäsuorat kulut sisältävät henkilöstön työajan, perehdytyskulut ja tuottavuuden menetyksen rekrytointiprosessin aikana.
Tarkka rekrytointilaskelma on välttämätön budjetoinnille ja strategiselle päätöksenteolle. Kun tiedät rekrytoinnin todelliset kustannukset, voit vertailla eri rekrytointikanavia ja valita kustannustehokkaimmat menetelmät. Laskenta auttaa myös perustelemaan HR-budjettia johdolle ja suunnittelemaan henkilöstön kasvua realistisesti.
Monet yritykset aliarvioivat rekrytointikuluja huomattavasti, kun laskevat mukaan vain ilmeiset kulut. Piilossa olevat kustannukset voivat kuitenkin olla jopa suurempia kuin suorat kulut. Kokonaisvaltainen kustannuslaskenta paljastaa rekrytoinnin todellisen investoinnin ja auttaa tekemään parempia päätöksiä henkilöstöhankinnassa.
Kuinka lasket rekrytoinnin suorat kustannukset?
Suorat rekrytointikustannukset ovat helposti mitattavia kuluja, jotka syntyvät suoraan rekrytointiprosessista. Näihin kuuluvat työpaikkailmoitusten maksut, rekrytointipalvelut, testit ja arvioinnit sekä haastattelujen järjestämiskulut. Laske yhteen kaikki laskut ja maksut, jotka maksat rekrytointiprosessin aikana.
Työpaikkailmoitusten kustannukset vaihtelevat kanavittain. Maksulliset työpaikkaportaalit voivat maksaa sadoista euroista tuhansiin riippuen näkyvyydestä ja kestosta. Sosiaalisen median mainonta tuo lisäkuluja, samoin kuin mahdolliset painetun median ilmoitukset. Kirjaa ylös jokainen ilmoituskanava ja sen hinta.
Ulkoiset palvelut lisäävät suoria kustannuksia merkittävästi. Rekrytointikonsultit veloittavat tyypillisesti 15-25% uuden työntekijän vuosipalkasta. Psykologiset testit ja soveltuvuusarvioinnit maksavat sata tai muutama sata euroa hakijaa kohden. Myös mahdolliset matkakulut haastatteluihin kuuluvat suoriin kustannuksiin.
Miten arvioit rekrytoinnin epäsuorat kulut ja työajan kustannukset?
Epäsuorat rekrytointikulut muodostuvat henkilöstön työajasta ja piilossa olevista kustannuksista, jotka syntyvät rekrytointiprosessin aikana. Laske esihenkilöiden, HR-henkilöstön ja haastatteluihin osallistuvien työntekijöiden käyttämä aika tunteina ja kerro se heidän tuntipalkallaan. Mukaan kuuluu myös hakijoiden läpikäynti, haastattelut ja päätöksenteko.
Työajan kustannukset nousevat nopeasti suuriksi. Jos esihenkilö käyttää 20 tuntia rekrytointiin ja hänen tuntipalkansa sivukuluineen on 50 euroa, pelkästään hänen työaikansa maksaa 1000 euroa. Lisää mukaan HR-henkilöstön aika, haastattelupaneelin jäsenet ja päätöksentekoon osallistuvat, ja kustannukset moninkertaistuvat.
Perehdytyskulut ovat merkittävä osa epäsuoria kustannuksia. Uuden työntekijän perehdyttäminen vie tyypillisesti 1-3 kuukautta, jonka aikana sekä perehdytettävä että perehdyttäjä ovat vähemmän tuottavia. Laske perehdytysajan kustannukset molempien osapuolten palkoista ja lisää mahdolliset koulutusmateriaalit ja -kurssit.
Tuottavuuden menetys on usein unohdettu kustannuserä. Tyhjä työpaikka tarkoittaa menetettyä tuottavuutta, ja muun tiimin täytyy usein tehdä ylitöitä tai ulkoistaa tehtäviä. Arvioi, kuinka paljon tyhjä paikka maksaa yritykselle päivässä ja kerro se rekrytointiprosessin kestolla.
Mikä on rekrytoinnin todellinen kokonaiskustannus yritykselle?
Rekrytoinnin todellinen kokonaiskustannus saadaan laskemalla yhteen kaikki suorat ja epäsuorat kulut sekä huomioimalla pitkän aikavälin investointi. Tyypillisesti kokonaiskustannus vastaa 15-30% uuden työntekijän ensimmäisen vuoden palkasta riippuen tehtävän vaativuudesta ja rekrytointiprosessin monimutkaisuudesta.
Luo rekrytointibudjetti, joka sisältää kaikki tunnistetut kustannukset. Jaa kulut kategorioihin: ilmoitukset ja mainonta, ulkoiset palvelut, sisäinen työaika, perehdytys ja tuottavuuden menetys. Näin saat selkeän kuvan siitä, mihin rahat menevät ja missä voit mahdollisesti säästää.
Pitkän aikavälin kustannukset on syytä huomioida rekrytointilaskelmassa. Jos uusi työntekijä ei sovellu tehtävään ja lähtee ensimmäisen vuoden aikana, kaikki rekrytointikulut on käytännössä menetetty ja prosessi alkaa alusta. Tämän riskin minimoimiseksi kannattaa panostaa huolelliseen valintaprosessiin, vaikka se lisäisi lyhyen aikavälin kustannuksia.
Investoinnin tuotto realisoituu, kun uusi työntekijä saavuttaa täyden tuottavuuden ja pysyy yrityksessä riittävän kauan. Ammattimainen rekrytointipalvelu voi auttaa optimoimaan kustannuksia ja parantamaan rekrytoinnin onnistumista. Hyvin toteutettu rekrytointi on investointi, joka maksaa itsensä takaisin moninkertaisena pitkällä aikavälillä.
Rekrytointikulujen tarkka laskenta antaa realistisen kuvan henkilöstöhankinnasta ja auttaa tekemään parempia päätöksiä. Kun ymmärrät kokonaiskustannukset, voit budjetoida henkilöstön kasvun oikein ja valita kustannustehokkaimmat rekrytointimenetelmät. Ota yhteyttä saadaksesi apua rekrytointikulujen optimointiin ja koko rekrytointiprosessin tehostamiseen.
