Kuinka suorahaku parantaa rekrytoinnin laatua?

11.11.2025

Suorahaku on aktiivinen rekrytointimenetelmä, jossa etsitään ja lähestytään suoraan sopivia ehdokkaita työmarkkinoilta, myös niitä jotka eivät aktiivisesti etsi uutta työpaikkaa. Tämä lähestymistapa parantaa rekrytoinnin laatua merkittävästi, koska se tavoittaa laajemman joukon osaajia kuin perinteiset hakuilmoitukset. Suorahaku mahdollistaa piilotyömarkkinoiden hyödyntämisen ja antaa yrityksille kilpailuedun parhaiden osaajien löytämisessä.

Mitä suorahaku tarkoittaa ja miten se eroaa perinteisestä rekrytoinnista?

Suorahaku tarkoittaa proaktiivista lähestymistä rekrytointiin, jossa HR-konsultti tai rekrytoija etsii ja ottaa suoraan yhteyttä potentiaalisiin ehdokkaisiin sen sijaan, että odottaisi hakemuksia avoimen haun kautta. Tämä eroaa perinteisestä rekrytoinnista olennaisesti lähestymistavaltaan ja tuloksiltaan.

Perinteisessä rekrytoinnissa yritys julkaisee työpaikkailmoituksen ja odottaa hakijoiden yhteydenottoja. Suorahaussa prosessi käännetään ympäri: rekrytoija kartoittaa markkinoita aktiivisesti ja tunnistaa sopivat kandidaatit ennen yhteydenottoa. Tämä mahdollistaa pääsyn niin sanottuihin piilotyömarkkinoihin, joissa liikkuu paljon osaavia ammattilaisia jotka eivät aktiivisesti selaa työpaikkailmoituksia.

Suorahaku kannattaa erityisesti silloin, kun haetaan erikoisosaajia, johtotehtäviin henkilöitä tai kun rekrytointitarve on kiireellinen. Menetelmä sopii hyvin myös tilanteisiin, joissa perinteiset kanavat eivät ole tuottaneet riittävän laadukkaita hakijoita.

Miksi suorahaku löytää laadukkaita ehdokkaita paremmin kuin perinteiset menetelmät?

Suorahaku tuottaa laadukkaampia ehdokkaita kolmen keskeisen tekijän ansiosta: pääsy passiivisiin osaajiin, vähäisempi kilpailu ja kohdistettu lähestyminen. Parhaat ammattilaiset eivät usein hae aktiivisesti uusia työpaikkoja, koska he ovat tyytyväisiä nykyiseen työhönsä tai heillä on jo runsaasti mahdollisuuksia.

Passiiviset ehdokkaat muodostavat merkittävän osan työmarkkinoista. Nämä henkilöt saattavat olla kiinnostuneita uusista haasteista, mutta he eivät käytä aikaansa työpaikkojen etsimiseen. Suorahaku tavoittaa juuri tämän ryhmän, joka usein sisältää kokeneimpia ja osaavimpia ammattilaisia.

Kilpailutilanne on suorahaussa edullisempi, koska ehdokasta ei lähestytä samanaikaisesti kymmenet muut työnantajat. Perinteisissä hauissa suositut kandidaatit voivat saada lukuisia yhteydenottoja, mikä nostaa heidän vaatimuksiaan ja vähentää sitoutumista yksittäiseen mahdollisuuteen.

Kohdistettu lähestyminen mahdollistaa räätälöidyn viestinnän jokaiselle ehdokkaalle. Rekrytoija voi tutkia kandidaatin taustan perusteellisesti ja esitellä mahdollisuuden juuri hänen kiinnostuksenkohteidensa mukaisesti. Tämä nostaa vastausprosenttia ja ehdokkaiden sitoutumista prosessiin merkittävästi.

Milloin yrityksen kannattaa harkita suorahakua rekrytointiin?

Suorahaku on järkevin valinta kun haetaan erikoisosaajia, johtotehtäviin henkilöitä, tai kun aiemmat rekrytointiyritykset eivät ole tuottaneet riittävän laadukkaita ehdokkaita. Menetelmä sopii erityisesti tilanteisiin, joissa osaaminen on harvinaista tai kilpailtua.

Vaikeasti täytettävät positiot hyötyvät suorahaussa eniten. Kun markkinoilla on vähän sopivia ehdokkaita, aktiivinen etsintä ja henkilökohtainen lähestyminen tuottavat parempia tuloksia kuin passiivinen odottelu. Teknologia-ala, johtotehtävät ja erikoisammattilaiset kuuluvat tyypillisesti tähän kategoriaan.

Aikapaine on toinen keskeinen tekijä suorahaun puolesta. Kun positio tulee täyttää nopeasti, suorahaku voi lyhentää rekrytointiprosessia merkittävästi. Sen sijaan että odotettaisiin hakuajan päättymistä ja käytäisiin läpi satoja hakemuksia, voidaan keskittyä suoraan lupaaville ehdokkaille.

Myös strategisesti tärkeät rekrytoinnit, kuten avainhenkilöiden korvaaminen tai uusien liiketoiminta-alueiden rakentaminen, kannattaa hoitaa suorahaun kautta. Näissä tilanteissa räätälöidyt HR-konsultointipalvelut voivat tarjota juuri tarvittavaa asiantuntemusta ja verkostoja.

Kuinka suorahakuprosessi toimii käytännössä ja mitä se vaatii yritykseltä?

Suorahakuprosessi alkaa perusteellisella kartoituksella ja etenee vaiheittain kohti lopullista valintaa. Prosessi vaatii yritykseltä selkeää briifausta, päätöksentekovalmiutta ja joustavuutta aikatauluissa, mutta ei välttämättä suuria resursseja kun yhteistyö tehdään kokeneen HR-konsultin kanssa.

Prosessin ensimmäinen vaihe on tehtäväkuvauksen ja hakuprofiilin tarkentaminen yhdessä konsultin kanssa. Tämä vaihe on kriittinen, koska se määrittää koko haun suunnan. Yrityksen tulee määritellä selkeästi haluttu osaaminen, kokemus ja henkilökohtaiset ominaisuudet.

Kandidaattien etsintä ja kartoitus tapahtuu pääosin konsultin toimesta hyödyntäen laajoja verkostoja ja tietokantoja. Tämä vaihe voi kestää muutamasta päivästä useisiin viikkoihin riippuen position vaativuudesta ja markkinatilanteesta. Yrityksen rooli tässä vaiheessa on lähinnä konsultoiva.

Alkukarsinnan jälkeen yritys osallistuu aktiivisesti haastatteluprosessiin. Suorahaussa ehdokkaita on tyypillisesti vähemmän mutta heidän laatunsa on korkeampi, mikä tehostaa haastatteluprosessia. Lopullinen valinta tehdään aina yrityksen toimesta, mutta konsultti tukee päätöksenteossa ja neuvotteluissa.

Realistinen aikataulu suorahaulle on 4-8 viikkoa riippuen position vaativuudesta. Yrityksen kannattaa ottaa yhteyttä kokeneeseen HR-konsulttiin jo rekrytointitarpeen ilmettyä, jotta prosessi voidaan käynnistää tehokkaasti ja tuloksellisesti.

Suorahaku on tehokas rekrytointistrategia, joka parantaa merkittävästi mahdollisuuksia löytää juuri oikeat osaajat yrityksen tarpeisiin. Menetelmän menestys perustuu aktiiviseen lähestymistapaan, laajempaan ehdokaskartoitukseen ja henkilökohtaiseen vuorovaikutukseen kandidaattien kanssa. Kun suorahaku toteutetaan ammattitaitoisesti, se tuottaa paitsi laadukkaita ehdokkaita myös säästää yrityksen aikaa ja resursseja pitkällä tähtäimellä.